حجت الاسلام نیک محمد خلیلی؛ دانش آموخته سطح چهار و دکترای علوم تربیتی المصطفی(ص)
(Nkmkhalili@gmail.com)
1. زندگینامه:
اینجانب نیک محمد خلیلی فرزند برات علی متولد ۱۳۴۲ ولایت ارزگان والسوالی ارزگان خاص قریه حسینی فارغ التحصیل از مکتب ابتدایی حسینی در سال ۵۶
ورود به تحصیلات حوزه. در سال ۵۹ در مدرسه جعفریه مرکز ارزگان و در سال ۱۳۶۰ و در سال ۱۳۶۱ وارد ایران شده در تهران شهر ری در کنار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حوزه علمیه برهان مشغول تحصیل شدم و از محضر اساتید آنجا چون حجج الاسلام نوری و درچه ای و خدایی و جناب مرحوم حجت الاسلام رفیعی امام جمعه وقت شهرری به مدیریت مرحوم محمود علایی بهره بردم و تا سال ۶۴ پایه شش حوزه را در آن مدرسه گذراندم. از سال ۶۴ وارد حوزه علمیه قم گردیده و از پایه هفتم حوزه در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل تحصیل شده و از محضر اساتید محترم چون آیت الله صالحی مدرس و وجدانی فخر و مرحوم اعتمادی و مرحوم پایانی استفاده نمودم. در سال ۷۳ ۷۴ به حوزه علمیه قم برگشته و ادامه تحصیل دادم و از محضر اساتید چون علی محمدی و آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و حسینی بوشهری و.... استفاده نمودم بعد از اتمام سطح شش سال در دروس خارج فقه واصول آیات عظام شرکت نموده با موفقیت به اتمام رساندم و امتحان دادم . و در سال ۸۶ وارد تحصیل علوم انسانی در رشته علوم تربیتی شدم.
2. سوابق تحصیلی:
دیپلم ادبیات و علوم انسانی؛ موسسه مدرسه ابن سینا غیر انتفاعی قم ۱۳۰۲/۰۱/۱۰ معدل: ۱۸.
کارشناسی علوم تربیتی؛ جامعه المصطفی العالمیه مرکز جهانی علوم اسلامی قم۱۳۹۲ - ۱۳۸۸ معدل: ۱۹.۵۰.
کارشناسی ارشد قرآن و علوم گرایش روانشناسی تربیتی؛ جامعه المصطفى العالمیه مرکز جهانی علوم اسلامی قم ۱۳۹۵ – ۱۳۹۲، معدل: ۱۹.
دکتری قرآن و علوم تربیتی؛ جامعه المصطفى العالمیه؛ مرکز جهانی علوم اسلامی قم۱۴۰۲ – ۱۳۹۶.
3. سوابق شغلی:
1. مدرسه سید جمال الدین افغانی، افغانستان ارزگان، ارزگان خاص۱۳۷۰ - ۱۳۶۶
2. مسئول فرهنگی حزب وحدت افغانستان، ارزگان خاص۱۳۷۴ - ۱۳۶۷
3. مدرس و معلم مدرسه جعفریه افغانستان ارزگان، ارزگان خاص۱۳۶۷ - ۱۳۶۶
4. مدرس و معلم، مدرسه سید جمال الدین افغانی افغانستان، ارزگان خاص۱۳۷۰ - ۱۳۶۶
5. مدیر انجمن علمی معارف اسلامی و علوم تربیتی جامعه المصطفى قم از سال ۱۳۹۳تا اکنون.
4. مقالات:
1. الگوی ارتباط مربی و متربی با نگرش به منابع اسلامی، حسین کار آمد و نیک محمد خلیلی، همایش روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی در گرجستان ۱۳۹۵
2. تبار شناسی پشتونها و پیشینه حضور پشتون های مهاجر در ارزگان، نیک محمد خلیلی، مجموعه مقالات همایش بین المللی ارزگان، 1401، ج3، ص167-197.
3. تربیت کریمانه در انسان شناسی اسلامی و آثار تربیتی آن، دو فصلنامه تخصصی معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال هشتم/ شمارۀ نوزدهم، پائیز و زمستان 1402، ص5-34.
4. بررسی الگوی ارتباط اخلاقی، تربیتی والدین و فرزندان با محوریت سوره یوسف(ع)،دو فصلنامه تخصصی معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال هشتم/ شمارۀ شانزدهم، پائیز و زمستان 1401، ص5-27.
5. بررسی عوامل موثر بر کیفیت روابط زوجین درتحکیم خانواده با تاکید بر منابع اسلامی، دو فصلنامه تخصصی معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال هشتم/ شمارۀ شانزدهم، بهار و تابستان 1401، ص5-34.
6. تاثیرعبادت در تربیت و اخلاق و آثار تربیتی فردی و اجتماعی آن، دو فصلنامه تخصصی معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال هشتم/ شمارۀ هجده هم، بهار و تابستان 1402، ص5-31.
7. تربیت جنسی فرزندان با تأکید بروظایف والدین از نگاه فقهی، دو فصلنامه تخصصی معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال دهم، شمارۀ بیست یکم، بهار و تابستان 1403، ص5-30.
8. تحلیل و بررسی رفتار دینی و قرآنی کودکان، اصول و شیوه های تدریس آن، دو فصلنامه تخصصی معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال دهم، شمارۀ بیستم، بهار و تابستان 1403، ص5-38.
9. مبانی عزّت و کرامت در قرآن و احادیث، نیک محمد خلیلی دو فصلنامه معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 8، شهریور 1397، ص41-56.
10. شاخص های فرزند پروری در سیره حضرت زهرا(س)
11. بررسی نمادین و رمزی بودن زبان قرآن،
12. بررسی و جایگاه روش عفو و غفران از منظر قرآن کریم و کارکردهای تربیتی آن،
13. بررسی الگوی مربی شایسته در ارتباط با متربی از منظر قرآن و روایات،